LA INNOVACIÓN EN EL SECTOR SERVICIOS VS EL SECTOR INDUSTRIAL
A pesar de la importancia económica del sector servicios en los países industrializados, el estudio de la innovación en este sector ha despertado interés sólo en los últimos quince años, porque existía la creencia de que era un sector poco innovador (Escauriaza, Tintoré-Suribana, & Torres, 2001).
Estudios recientes indican que el sector servicios es cada vez más innovador, pero, a diferencia de otros sectores de la economía, la innovación no tecnológica juega un papel importante en este sector y presenta unas características propias (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE), 2005). Ello ha llevado a adaptar los conceptos y definiciones clásicas de innovación desarrolladas inicialmente el sector manufacturero a las peculiaridades del sector servicios. Por ello, existe un interés creciente por el estudio de la innovación en el sector servicios y su importancia como motor de crecimiento de la economía.
Esto mismo se presenta cuando se habla de capacidades de innovación, el enfoque más predominante que las aborda es el tecnológico, principalmente desde un contexto manufacturero y de alta tecnología, y los pocos estudios que han tratado de investigar la innovación en estas organizaciones de servicios y sus particularidades como por ejemplo Hogan, Souta, McColl-Kennedy, & Sweeny (2011), Kohler, Feldmann, Habryn, & Satzger (2013), Hogan & Coote (2014), entre otros, han enfatizado en servicios intensivos en escala o servicios de base de conocimiento (servicios de consultoría y diseño, de software) y servicios de base tecnológica (servicios financieros, inmobiliarios o de seguros).
La innovación en servicios presenta características muy particulares, y que las hace diferir frente a la innovación del sector industrial, tal como se muestra a continuación, apoyado por un estudio de la OCDE (2005):
- La innovación en el sector de servicios se deriva menos de las inversiones en I+D formal y se basa más en la adquisición de conocimiento de fuentes externas.
- El desarrollo de recursos humanos es especialmente importante para las empresas de servicios, dada su alta dependencia de trabajadores altamente calificados y altamente cualificados.
- El papel de las empresas de reciente creación en la actividad innovadora es mayor en los servicios que en la manufactura, de modo que el espíritu empresarial también es un factor clave en la innovación de los servicios.
- La protección de los derechos de propiedad intelectual es menos utilizada por las empresas del sector de servicios, pero las cuestiones relacionadas con el software y las patentes de métodos comerciales tienen implicaciones para la innovación en los servicios.
- La innovación en servicios es a menudo de carácter no tecnológico.
- Las empresas de servicios tienden a invertir menos en activos fijos dedicados a actividades de innovación.
- El gasto en patentes y licencias es mucho menor que en las empresas industriales.
De la misma manera y en esta línea, autores como De Jong, Bruins, Dolfsma, & Meijaard (2003) apuntan que:
- Las inversiones en materia de innovación medidas en tanto por ciento sobre los ingresos de la empresa (intensidad de innovación) es mucho menor en las empresas del sector servicios que en otros sectores manufactureros.
- Las innovaciones en el sector servicios son más fáciles de imitar.
- Las estrategias de innovación que actúan sobre el capital humano de las empresas tienen una mayor influencia en el sector servicios que en los sectores manufactureros e industriales.
- La tecnología es menos importante para el proceso de desarrollo de nuevos servicios.
- La innovación en servicios no solo está limitada a cambios en las características del producto, sino que implica en la mayoría de las ocasiones cambios en el proceso de entrega o prestación del servicio y cambios en el interface con el cliente.
- Los aspectos organizativos, tales como estrategia corporativa, nuevas formas de organización, cambios en el diseño, etc., juegan un papel central en el éxito de la innovación.
Lo anterior también se refleja en la determinación de las capacidades de innovación de cada uno de los sectores, industrial como de servicios:
Por lo anterior, es muy importante abordar los conceptos de innovación y capacidades de innovación, teniendo en cuenta la particularidad del tipo de organización a analizar y el sector en el que se encuentra inmersa, estos conceptos no deben ser generalizables. Puesto que no abordar estos conceptos desde un constructo pertinente a cada tipo de organización,
“se podrían generar distorsiones en cuanto a definir realmente cuáles son las capacidades y recursos claves que deben ser desarrollados y fortalecidos para realizar una adecuada gestión de la innovación, lo cual se traduciría en estrategias incorrectas y pérdidas de recursos al no enfocarse en los reales impulsores del éxito innovador” (García-Osorio, Quintero, & Arias-Pérez, 2014, pág. 90)
Referencias Bibliográficas
De Jong, J., Bruins, A., Dolfsma, W., & Meijaard, J. (2003). Innovation in service firms explored: What, How and Why?. Literature Review. Strategic Study B200205 . Zoetermeer: EIM Business & Policy Research.
Escauriaza, M., Tintoré-Suribana, J., & Torres, X. (2001). Innovación en Servicios. Madrid, España: Fundación Cotec.
García-Osorio, O., Quintero, J., & Arias-Pérez, J. (Julio - Diciembre de 2014). Capacidades de Innovación, desempeño innovador y desempeño organizacional en empresas del Sector Servicios. Cuadernos de Administración, 27(49), 87 - 108.
Guan, J., & Ma, N. (2003). Innovative capability and export performance of Chinese firms. Technovation, 23, 737 - 747.
Guan, J., Yam, R., Mok, C., & Ma, N. (2006). A study of the relationship between compettiveness and technological innovation capability based on DEA models. European Journal of Operational Research, 170, 971 - 986.
Hogan, S., & Coote, L. (2014). Organizational culture, innovation, and performance: A test of Schein´s model. Jorunal of Business Research, 67(8), 1609 - 1621.
Hogan, S., Souta, G., McColl-Kennedy, J., & Sweeny, J. (2011). Reconceptualizing professional service firm innovation capability: Scale development. Industrial Marketing Management, 40(8), 1264 - 1273.
Kohler, M., Feldmann, N., Habryn, F., & Satzger, G. (2013). Service Innovation analytics: Towards assessment and monitoring of innovation capabilitiies in service firm. 46th Hawaii International Conference on System Sciences. Maui, Hawaii.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2005). Promoting Innovation in Services. París, Francia: OCDE.
Wang, C., Lu, I., & Chen, C. (2007). Evaluating firm technological innovation capability under uncertainty. Technovation, 28(1), 349 - 363.
Yam, R., Guan, J., Pun, K., & Tang, E. (2004). An audit of technological innovation capabilities in Chinese firms: some empirical findings in Beijing, China. Research Policy, 33(8), 1123 - 1140.
Elaborado por: Paula Viviana Robayo Acuña
Para mayor información contactarme al correo electrónico [email protected]
INNOVATION IN THE SERVICE SECTOR VS. THE INDUSTRIAL SECTOR
Within the research project CIEN “participation of the family company in strengthening innovation capacities: evidence in the service sector - restaurants in the locality of Chapinero, Bogota city.” we want to share with the community some findings and theoretical foundations used as part of a strategy for the dissemination of scientific knowledge. By which we are delivering this note which gives us knowledge about innovation in the service sector.
Despite the economic importance of the service sector in industrialized countries, the study of innovation in this sector has attracted interest only in the last fifteen years, because there was a belief it was a little innovative sector (Escauriaza, Tintore - Suribana, & Torres, 2001).
Recent studies indicate that the service sector is increasingly innovative, but, unlike other sectors of the economy, non-technological innovation plays an important role in this sector and presents its own characteristics (The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), 2005). This has led to adapt concepts and classical definitions of innovation developed initially the manufacturing sector to the peculiarities of the service sector. Therefore, there is a growing interest in the study of innovation in the service sector and its importance as an engine of economic growth.
This same arises when it comes to innovation capabilities, the predominant approach that addresses them is the technology, mainly from a manufacturing context and of high technology, and the few studies that have attempted to investigate innovation in these service organizations and their peculiarities as e.g. Hogan, Souta, McColl-Kennedy, Sweeny (2011), Kohler, Feldmann, Habryn, & Satzger (2013), Hogan & Coote (2014), among others, have emphasized or scale-intensive services (design, software and consulting services) knowledge base and technological base services (financial, insurance or real estate services).
Innovation in services has very particular characteristics, and that makes them differ from the innovation in the industrial sector, as shown below, supported by a study by the OECD (2005):
- Innovation in the service sector is derived less from investments in formal R&D and is based more on the acquisition of knowledge from outside sources.
- The development of human resources is especially important for companies, given their high dependence on highly skilled and highly skilled workers.
- The role of the startups in the innovative activity is higher in services than in manufacturing, so that the entrepreneurial spirit is also a key factor in the innovation of the services.
- The protection of intellectual property rights is less used by enterprises in the service sector, but issues related to software and business-method patents have implications for innovation in services.
- Innovation in services is often not technological.
- Service companies tend to invest less in fixed assets devoted to innovation activities.
- Spending on patents and licenses is much lower than in industrial enterprises.
In the same way and this line, authors such as De Jong, Bruins, Dolfsma, & Meijaard (2003) point out:
- Investments in innovation measures as percent on the income of the enterprise (innovation intensity) is much lower in the companies in the service sector than in other manufacturing sectors.
- Innovations in the service sector are most easy to imitate.
- Innovation strategies that act on the human capital of enterprises have greater influence in the service sector than in the manufacturing and industrial sectors.
- The technology is less important for the process of development of new services.
- Innovation in services is not only limited to changes in the characteristics of the product, but it implies in the majority of cases in the process of delivery or provision of the service and changes in the interface with the customer.
- The organizational aspects, such as corporate strategy, new forms of organization, changes in design, etc., play a central role in the success of the innovation.
This is also reflected in the determination of the capabilities of each of the sectors, industrial and services innovation:
Therefore, it is very important to address the concepts of innovation and innovation capabilities, taking into account the particularity of the type of organization to analyze and the sector which is immersed, these concepts should not be generalizable. Since that does not approach these concepts from a construct relevant to each type of organization,
"distortions could be generated as to really define what capabilities and key resources that must be developed and strengthened to carry out appropriate management of innovation, which would result in incorrect strategies and loss of resources by not focusing on the real drivers of innovative success" (García-Osorio, Quintero, & Arias-Pérez, 2014, pag. 90)
Bibliographic references
De Jong, J., Bruins, A., Dolfsma, W., & Meijaard, J. (2003). Innovation in service firms explored: What, How and Why?. Literature Review. Strategic Study B200205 . Zoetermeer: EIM Business & Policy Research.
Escauriaza, M., Tintoré-Suribana, J., & Torres, X. (2001). Innovación en Servicios. Madrid, España: Fundación Cotec.
García-Osorio, O., Quintero, J., & Arias-Pérez, J. (Julio - Diciembre de 2014). Capacidades de Innovación, desempeño innovador y desempeño organizacional en empresas del Sector Servicios. Cuadernos de Administración, 27(49), 87 - 108.
Guan, J., & Ma, N. (2003). Innovative capability and export performance of Chinese firms. Technovation, 23, 737 - 747.
Guan, J., Yam, R., Mok, C., & Ma, N. (2006). A study of the relationship between compettiveness and technological innovation capability based on DEA models. European Journal of Operational Research, 170, 971 - 986.
Hogan, S., & Coote, L. (2014). Organizational culture, innovation, and performance: A test of Schein´s model. Jorunal of Business Research, 67(8), 1609 - 1621.
Hogan, S., Souta, G., McColl-Kennedy, J., & Sweeny, J. (2011). Reconceptualizing professional service firm innovation capability: Scale development. Industrial Marketing Management, 40(8), 1264 - 1273.
Kohler, M., Feldmann, N., Habryn, F., & Satzger, G. (2013). Service Innovation analytics: Towards assessment and monitoring of innovation capabilitiies in service firm. 46th Hawaii International Conference on System Sciences. Maui, Hawaii.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2005). Promoting Innovation in Services. París, Francia: OCDE.
Wang, C., Lu, I., & Chen, C. (2007). Evaluating firm technological innovation capability under uncertainty. Technovation, 28(1), 349 - 363.
Yam, R., Guan, J., Pun, K., & Tang, E. (2004). An audit of technological innovation capabilities in Chinese firms: some empirical findings in Beijing, China. Research Policy, 33(8), 1123 - 1140.
Made by: Paula Viviana Robayo Acuña
For more information contact me by e-mail [email protected]