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We want to share with the community the following conclusions of our research work

Some conclusions of our research are:

- The study and analysis of family enterprises in Colombia has been a topic of research relatively little discussed by scholars in its different facets in comparison with scholars from other countries, since currently only has 17 documents of research in this area, published from 2008 to 2015. Its main themes have been focused on the problems of the Agency, capital structure, corporate governance, financial performance and succession, leaving aside the innovation and competitiveness of such organizations.

Many empirical investigations are a superior performance for family businesses compared with non-relatives, most of these studies focus in financial performance (Anderson & Reeb, 2003; Dibrell & Craig, 2006; Gallo & Vilaseca, 1996; Monsen, 1969)

- Family businesses are only involved in innovation processes to develop and bring to market additional new products, which are carried out on the basis of a functional organization, with high levels of decisional autonomy given to the leader of the project. Throughout this process, family businesses are based on a relatively high number of collaborations with external sources of knowledge and technologies.

The innovation process is part of the corporate culture. According to the President of Legis, Diego Barrera (compilation, personal communication, October 10, 2014), as a basis of innovation, if the environment is appropriate, to generate a culture of innovation as part of the corporate DNA, the same company generates an environment where innovation happens to be part of the daily exercise of employees. This is why in a family business, the interaction between the unity of the family, the company and the individual members of the family, creating unique systemic conditions and generating a set of unique capabilities and resources (Chua, Chrisman, & Sharma, 1999; Habbershon & Williams, 1999; Habbershon, Williams, & MacMillan, 2003).

The main reasons of success of the family businesses are:

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We share the following characteristics from our main findings:

 

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Some of the challenges of family enterprises are:

 

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Bibliography

Anderson, R., & Reeb, D. (2003). Founding-family ownership and firm performance: evidence from the S&P 500. Journal of Finance, 58(3), 1301-1327.

Chua, J., Chrisman, J., & Sharma, P. (1999). Defining the Family Business by Behavior. Entrepreneurship: Theory and Practice, 23(4), 19 - 39.

Dibrell, C., & Craig, J. (2006). The natural enviroment, innovation, and firm performance: A comparative study. Family Business Review(19), 275-288.

Gallo, M., & Vilaseca, A. (1996). Finance in family business. Family Business Review, 9(4), 287-305.

Habbershon, T., & Williams, M. (1999). A resource based framework for assessing the strategic advantages of family firms. Family Business Review, 12(1), 1-25.

Habbershon, T., Williams, M., & MacMillan, I. (2003). A unified systems perspective of family firm performance. Journal of Business Venturing, 18(4), 451.

Monsen, R. (1969). Ownership and management: The effect of separation on performance. Business Horizonts(12), 46-52.

Made by: Mercedes Gaitán Ángulo

E-mail: mercedes.gaitana@konradlorenz.edu.co


Conclusiones Empresas de Familia

 

Proyecto de Investigación: “Participación de la empresa de familia en la generación de capacidades de innovación: Evidencia en la Industria de Imprenta y Comunicación Gráfica en Colombia”.

Queremos compartir con toda la comunidad las siguientes conclusiones de nuestro trabajo de investigación

Algunas Conclusiones de nuestra investigación son:

  • El estudio y análisis de las empresas familiares en Colombia ha sido un tema de investigación relativamente poco abordado por los académicos en sus diferentes facetas en comparación con académicos de otros países, ya que actualmente solo cuenta con 17 documentos de investigación en esta área, publicados entre el 2008 al 2015. Sus temáticas principales se han enfocado en los problemas de la agencia, la estructura de capital, el gobierno corporativo, el desempeño financiero y el proceso de sucesión, dejando de lado la innovación y la competitividad de este tipo de organizaciones.

Muchas Investigaciones empíricas encuentran un desempeño superior para las empresas familiares comparadas con las no familiares, de estos estudios la mayoría se enfocan en desempeño financiero (Anderson & Reeb, 2003; Dibrell & Craig, 2006; Gallo & Vilaseca, 1996; Monsen, 1969)

  • Las empresas familiares sólo se involucran en los procesos de innovación encaminadas a desarrollar y llevar al mercado nuevos productos adicionales, que se llevan a cabo basándose en una organización funcional, con altos niveles de autonomía decisional dadas al líder del proyecto. A lo largo de este proceso, las empresas familiares se basan en un número relativamente alto de colaboraciones con fuentes externas de conocimiento y tecnologías.

El proceso de innovación es parte de la cultura empresarial. De acuerdo con el presidente de Legis, Diego Barrera (Elaboración propia, comunicación personal, 10 de Octubre de 2014), como elemento base de la innovación, si el entorno es el apropiado, debe generarse una cultura de innovación como parte del ADN empresarial, la misma empresa genera un ambiente propicio donde la innovación pasa hacer parte del ejercicio diario de los empleados. Es por ello que en una empresa familiar, la interacción entre la unidad de la familia, la empresa y los miembros individuales de la familia, crean condiciones sistémicas únicas y que generan un conjunto de recursos y capacidades únicas (Chua, Chrisman, & Sharma, 1999; Habbershon & Williams, 1999; Habbershon, Williams, & MacMillan, 2003).

 

Las Principales Razones de Éxito de las Empresas de Familia son:

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De Nuestros Principales Hallazgos te compartimos las siguientes características:

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Algunos de los desafíos de las Empresas de Familia son:

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Bibliografía

Anderson, R., & Reeb, D. (2003). Founding-family ownership and firm performance: evidence from the S&P 500. Journal of Finance, 58(3), 1301-1327.

Chua, J., Chrisman, J., & Sharma, P. (1999). Defining the Family Business by Behavior. Entrepreneurship: Theory and Practice, 23(4), 19 - 39.

Dibrell, C., & Craig, J. (2006). The natural enviroment, innovation, and firm performance: A comparative study. Family Business Review(19), 275-288.

Gallo, M., & Vilaseca, A. (1996). Finance in family business. Family Business Review, 9(4), 287-305.

Habbershon, T., & Williams, M. (1999). A resource based framework for assessing the strategic advantages of family firms. Family Business Review, 12(1), 1-25.

Habbershon, T., Williams, M., & MacMillan, I. (2003). A unified systems perspective of family firm performance. Journal of Business Venturing, 18(4), 451.

Monsen, R. (1969). Ownership and management: The effect of separation on performance. Business Horizonts(12), 46-52.

Elaborado por: Mercedes Gaitán Ángulo

Correo electrónico: mercedes.gaitana@konradlorenz.edu.co

Publicado por María Alejandra Castaño El día 09/14/2017 Enlace permanente Comentarios (0)